Zorgstandaard Craniofaciale Aandoeningen versie 2.0

62  CELF-4 NL 60 : Doel: individueel af te nemen instrument om taal- en communicatieproblemen bij kinderen en jongeren van 5-18 jaar te diagnosticeren. Klankproductie en nasaliteit  Computer Articulatie Instrument (CAI) 61 . Doel: articulatieontwikkeling beschrijven in vergelijking tot leeftijdsnormen, alsmede stellen differentiaaldiagnose (linguïstische, spraakmotorische, neurologische componenten).  Klankproductie- en nasaliteitsonderzoek gebaseerd op Schisisonderzoek van Meyer 62 ).  Acoustische nasometrie. Doel: type nasaliteit en ernst.  Beoordelen verstaanbaarheid door de omgeving middels Schaal voor verstaanbaarheid in de context: Nederlands 63 . Stemonderzoek  Clinical Practice: bij heesheid en afwijkende scores bij nasometrie wordt een naso- endoscopie bij de KNO-arts aangevraagd ter beoordeling van de velumfunctie en de stembanden. Klinische aanbevelingen  Standaard logopedisch onderzoek (receptieve en productieve taalontwikkeling, spraakontwikkeling (consonantvorming, nasaliteit, verstaanbaarheid, communicatieve redzaamheid) bij kinderen vanaf de leeftijd van 24 maanden. Bij een afwijkende spraak- en taalontwikkeling is herhaling van gehooronderzoek en mogelijk ook psychologisch onderzoek geïndiceerd.  Bij oudere kinderen of volwassenen spraak- en nasaliteitsonderzoek en stemonderzoek indien er sprake is van een operatie in het aanzetstuk. Overige adviezen  Communicatieve redzaamheid en verstaanbaarheid zijn van primair belang.  Uit het oogpunt van preventie vroegtijdig logopedisch onderzoek/behandeling starten, vooral bij de kinderen met de hemifaciale microsomie zonder schisis. 4.4.7 Overige afwijkingen Voor de onderstaande afwijkingen wordt verwezen naar de Richtlijn ‘Behandeling en zorg voor craniosynostose’ (NVPC 2010) en de bijbehorende patiëntenversie:  Verhoogde intracraniële druk/Hydrocephalus  Chiari I malformatie  Visus-, refractie- en motiliteitsafwijkingen

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=