Kwaliteitsstandaard Primaire Scleroserende Cholangitis (PSC)

Kwaliteitsstandaard PSC Pagina 72 van 117 Versie 1.0 Deelvraag 5b: Welke maatregelen dienen te worden getroffen om (de naasten van) patiënt te faciliteren in de informatieoverdracht naar (andere) zorgverleners? Aanbevelingen • De regievoerend arts (RA) zorgt voor goede (digitale) informatie over de aandachtspunten en problemen van de patiënt met PSC. • De RA stuurt 1 keer per jaar een samenvatting over de patiënt naar de huisarts met een kopie naar de patiënt. In veel ziekenhuizen hebben patiënten nu al digitale inzage in alle correspondentie over hen. • De RA maakt gebruik van een patiëntenportaal. In het patiëntenportaal kan de patiënt informatie vinden. Tevens kan deze informatie worden uitgeprint en worden mee genomen naar een andere zorgverlener. • Er is ee n individueel zorgplan ( IZP) dat de (naasten van) patiënt gebruikt om andere zorg- en hulpverleners te informeren bijvoorbeeld bij doorverwijzing of spoed. Toelichting en onderbouwing De RA wijst na de diagnosestelling de (ouders van) patiënt op het Individuele Zorgplan ( IZP). Het IZP geeft specifiek aan welke problemen de individuele patiënt met PSC ondervindt. De RA, de verpleegkundig specialist of de huisarts ondersteunen bij het invullen van het IZP. Het IZP wordt bekeken tijdens de contactmomenten met de RA en met andere zorgverleners. Eventuele veranderingen in klachten en/of behandeling worden in het IZP bijgehouden. Met een ingevuld IZP wordt bewerkstelligd dat zorgverleners over de juiste en recente informatie van de patiënt beschikken. Met het IZP wordt voorkomen dat patiënt, naasten en/of ouders steeds hetzelfde verhaal aan zorgverleners uit moeten leggen. Het zorgvuldig ingevulde en bijgehouden IZP is van grote waarde tijdens reguliere consulten bij bezoek aan de verschillende zorgverleners.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=