Pagina 30 - Beschreven zorg voor Hereditaire Hemochromatose

30
-
patiënt en diens naasten worden gestimuleerd om zelf bij te dragen aan veilige zorg (bijvoorbeeld door
middel van de 'patiëntveiligheidskaart’);
-
schriftelijk (en voor de patiënt inzichtelijk) vastlegging van hoe wordt gehandeld bij incidenten, klachten
van de patiënt en of diens naasten;
-
privacy van gegevens van de patiënt is gewaarborgd (11,pag. 10).
9.
Kwaliteit van zorg transparant
Patiënten en hun naasten hebben inzicht in de organisatie van de zorg (voorzieningen, werkwijze/logistiek)
en de uitkomsten van de zorg (resultaten) van de zorgaanbieder.
Criteria:
-
informatie over de organisatie van de zorg wordt getoond op de eigen website van de instelling;
-
informatie over de in de zorginstelling werkzame specialisten/zorgverleners wordt getoond op de eigen
website van de instelling. Dit betreft opleiding(en), ervaring(en), aantal behandelingen per jaar, etc.;
-
zorgaanbieder werkt mee aan het zichtbaar maken van de kwaliteit van zorg en klantervaringen (zoals
Zichtbare Zorg, Norm Verantwoorde Zorg, kwaliteitskaart Kiesbeter.nl, CQI, een eventueel keuze-
instrument van de patiëntenorganisatie3) en/of voert zelf periodiek een patiënt-
-
ervaringsonderzoek uit, waarvan de resultaten openbaar worden gemaakt;
registraties (t.a.v. uitkomsten van zorg, bijv. complicatieregistratie, sterftecijfers) zijn actueel en worden
door de zorgaanbieder openbaar gemaakt via de eigen of algemene site;
-
participatiemogelijkheden (inbreng patiënten/patiëntenorganisaties) zijn transparant. De zorgaanbieder
betrekt patiënten(organisaties) bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten, bijvoorbeeld:
nieuwe of herziene folders, protocollen en procedures, opzetten nieuw spreekuur, voorbereiden
verbouwing van een afdeling, etc (11,pag.10/11).
10.
Kosten transparant
Patiënten en hun naasten hebben inzicht in de kosten van behandelingen/zorg en de vergoedingen hiervan.
Criteria:
-
kosten en vergoedingen van zorg, behandelingen, hulpmiddelen en aanvullende producten en diensten
zijn inzichtelijk voor de patiënt;
-
vergoedingen van zorg en behandeling is inzichtelijk voor de patiënt, dit geldt ook voor
-
vergoedingen van eventuele zorg en behandeling in het buitenland;
-
patiënt heeft vooraf inzicht in de hoogte van een eventuele eigen bijdrage;
-
patiënt heeft vooraf inzicht in wat niet wordt vergoed. (11, pag. 11)
============================