Pagina 29 - Beschreven zorg voor Hereditaire Hemochromatose

29
Criteria:
-
procedures en randvoorwaarden over geïndiceerde zorg zijn vastgelegd en gecommuniceerd met de
patiënt;
-
wachttijden en doorlooptijden vallen binnen geldende normen (Treeknormen, beroepsnormen en/of
normen van de patiëntenorganisatie);
-
zorg is goed bereikbaar (telefonisch, per mail);
-
zorg is goed bereikbaar met auto en openbaar vervoer;
-
zorg is goed fysiek toegankelijk, aangepast aan de doelgroep;
-
dag en tijdstip van onderzoeken/behandelingen worden afgestemd met de patiënt;
-
zorgaanbieder geeft schriftelijk aan hoe wordt omgegaan met het annuleren van afspraken door de
zorgaanbieder of de patiënt (11, pag. 7
).
4.
Continuïteit van zorg
De patiënt weet wie (eind)verantwoordelijk is voor de zorg en wie zijn of haar aanspreekpunt is. De patiënt
ervaart naadloze overgangen tussen zorginstellingen, afdelingen en zorgverleners.
Criterium:
Zorgverleners beschikken over actuele (verwijs)informatie over het behandel- en zorgaanbod in de regio.
Hiervoor worden eventueel verwijskompas.nl en/of kiesbeter.nl gebruikt (11, pag. 8).
5.
Informatie, voorlichting en educatie
De patiënt ervaart begrijpelijke en op zijn of haar voorkeuren en mogelijkheden afgestemde informatie,
voorlichting en educatie.
Criteria:
-
patiënt ontvangt informatie over de voorzieningen van de zorgaanbieder in de zorginstelling;
-
patiënt en/of diens naasten ontvangt/ontvangen informatie over de klachtenprocedure;
-
er is een gelijkwaardige relatie tussen zorgverlener en patiënt. Hierdoor is het mogelijk om suggesties
van de patiënt en zijn naasten (de ervaringsdeskundigen) bespreken (11, pag. 9).
6.
Emotionele ondersteuning, empathie en respect
De patiënt voelt zich gehoord en begrepen.
7.
Patiëntgerichte omgeving
De patiënt ervaart een geschikte en prettige (behandel)omgeving.
Criterium: -
Zorgvuldige omgang met persoonlijke bezittingen van de patiënt (11,pag. 9).
8.
Veilige zorg
De patiënt ervaart een veilige (behandel-)omgeving en heeft vertrouwen in de zorgaanbieder/zorgverleners.
Criteria:
-
onderhoud van installaties en apparatuur is actueel en vastgelegd;
-
'
veiligheidscultuur' en het veiligheidsmanagementsysteem (VMS) worden actief aangemoedigd door het
bestuur van de zorginstelling;