Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen

Pagina 205 3. Visuo-constructieve vaardigheden (Klok): Afname: Wijs naar de rechter bovenkant van het scoreformulier en geef de volgende instructie: “Teken een klok . Plaats er alle cijfers in en zet de wijzers op 5 over 4.” Scoring: Er wordt één punt toegekend voor elk van de volgende 3 criteria: • Omtrek (1 pt): de omtrek van de klok moet een cirkel zijn. Hooguit een kleine afwijking is acceptabel (bv., een kleine onvolkomenheid bij het sluiten van de cirkel); • Cijfers (1 pt): alle cijfers van de klok zijn aanwezig, zonder toevoeging van extra cijfers; de cijfers staan in de juiste volgorde en moeten ongeveer in de kwadranten van de klok geplaatst zijn; Romeinse cijfers zijn toegestaan; de cijfers mogen aan de buitenkant van de cirkel geplaatst worden; • Wijzers (1 pt): er moeten twee wijzers zijn die samen de correcte tijd aangeven; de uurwijzer moet duidelijk korter zijn dan de minutenwijzer; de wijzers moeten in de klok getekend worden en elkaar ongeveer in het midden van de cirkel kruisen. Er wordt geen punt toegekend voor een element indien aan de bovenstaande criteria niet wordt voldaan. 4. Benoemen: Afname: Wijs vanaf links ieder figuur aan en zeg: “Hoe heet dit dier?” Scoring: Voor elk van de volgende antwoorden wordt 1 punt gegeven: (1) giraffe; (2) beer (of specifieke soorten beren); (3) nijlpaard. 5. Geheugen: Afname: De onderzoeker leest een rij van 5 woorden voor met een snelheid van één woord per seconde en geeft hierbij de volgende instructies: “Dit is een geheugentest. Ik ga een rij woorden voorlezen die u moet onthouden, nu maar ook straks. Luister goed. Als ik klaar ben, vertelt u me alle woorden die u hebt onthouden. Het maakt niet uit in welke volgorde u ze opnoemt.” Geef met nummers in de aangegeven ruimte aan in welke volgorde de proefpersoon tijdens deze eerste aanbieding de woorden reproduceert. Wanneer de proefpersoon aangeeft dat hij/zij klaar is (alle woorden heeft herinnerd), of zich geen woorden meer weet te herinneren, lees dan de lijst met woorden een tweede keer voor met de volgende instructie: “Ik ga dezelfde lijst een tweede keer voorlezen. Probeer zo veel mogelijk woorden te onthouden en vertel ze me, ook de woorden die u de eerste keer hebt opgenoemd.” Geef met nummers in de aangegeven ruimte aan in welke volgorde de proefpersoon zich de woorden herinnert na de tweede aanbieding. Vertel de proefpersoon aan het einde van de tweede aanbieding dat later nogmaals naar de woorden gevraagd zal worden, door te zeggen: “Ik zal u aan het eind van deze test opnieuw vragen welke woorden u zich nog weet te herinneren.” Scoring: Er worden géén punten gegeven voor aanbiedingen één en twee.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=