Kwaliteitsstandaard atypische parkinsonismen

Pagina 67 De zes cognitieve gedragsniveaus ( omschreven door Allen [78, 79] ) Niveau Omschrijving 1. Automatische acties Aandacht gericht op primaire behoeften van het lichaam om te overleven (reflexen) 2. Houdingsacties Grove motoriek (zitten, staan, lopen). Kan wel bewegingen uitvoeren, maar is zich niet bewust van het effect van de beweging op mensen of objecten. (er zit geen betekenis aan de bewegingen) 3. Manuele acties Fijne motoriek, niet doelgericht 4. Doelgerichte acties Er is geen probleemoplossend vermogen, het handelen is gericht op de uitkomst van een bekende activiteit. De aandachtspanne is lang genoeg om kortdurende activiteiten uit te voeren. Op dit niveau is er geen sprake van inzicht en de situatie kan snel leiden tot onbegrip en frustratie. Geef de cliënt de kans om leren van zijn fouten. 5. Explorerende acties Het handelen in routinematige activiteiten te verloopt zonder problemen, evenals in activiteiten die leiden tot een concreet visueel resultaat 6. Geplande acties Geen sprake van verstoorde cognitieve processen, geen interventies nodig. Allen [78, 79]heeft deze cognitieve gedragsniveaus die gerelateerd kunnen worden aan de informatieverwerking omschreven vanuit de ergotherapeutische activiteitenanalyse. Bij ParkinsonNet wordt een scholing “cognitie en leervermogen“ aangeboden. Deze scholing is geen onderdeel van de basisscholing van ParkinsonNet therapeuten. Therapeuten die deze uitgebreide scholing halen hebben het certificaat: “Certified in the Practice of Cognitive Rehabilitation Therapy level 1” (CPCRT level 1), welke ze 5 jaarlijks moeten updaten. Deze therapeuten hebben extra expertise op gebied van de cognitie. Dit is geen parkinson specifieke scholing. De domeinen waarbij de cognitieve stoornissen kunnen plaatsvinden: • (Ziekte)inzicht, • Waarneming (waaronder visueelruimtelijke waarnemingsstoornissen, neglect e.d.), • Aandacht (waaronder concentratieproblemen, beperkingen in de capaciteit van informatieverwerking), • Geheugen (korte en lange termijn geheugenstoornissen), • Planning en regulatie (executieve functiestoornissen), • Handelen (apraxie, akinesie) • Communicatie (problemen met taalbegrip en/of taalproductie).

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=