Background Image
Previous Page  101 / 106 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 106 Next Page
Page Background

101

Bijlage 3 Aandachtspunten bij samenwerking

Aandachtspunten bij samenwerking in de zorg zoals geformuleerd in de

‘Handreiking

Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg’

[72]:

Aandachtspunt 1:

Voor de cliënt is te allen tijde duidelijk wie van de betrokken zorgverleners:

het aanspreekpunt is voor vragen van de cliënt of diens vertegenwoordiger;

het inhoudelijke (eind)verantwoordelijkheid heeft voor de zorgverlening aan de cliënt;

belast is met de coördinatie van de zorgverlening aan de cliënt (zorgcoördinator).

Het is van belang dat deze drie taken over zo weinig mogelijk zorgverleners worden verdeeld. Zo

mogelijk zijn deze taken in één hand.

Aandachtspunt 2:

Alle bij de samenwerking betrokken zorgverleners beschikken zo nodig over een gezamenlijk en up-to-

date zorg- of behandelplan betreffende de cliënt.

Aandachtspunt 3:

Gegarandeerd wordt dat de rechten van de cliënt, zoals deze voortvloeien uit wetgeving en rechtspraak,

op de juiste wijze worden nagekomen. Waar nodig worden afspraken gemaakt om te vergemakkelijken

dat de cliënt de hem toekomende rechten kan uitoefenen.

Aandachtspunt 4:

Een zorgverlener die deelneemt in een samenwerkingstraject vergewist zich ervan dat hij/zij beschikt

over relevante gegevens van collega’s en informeert collega’s over gegevens en bevindingen die zij

nodig hebben om verantwoorde zorg te kunnen verlenen.

Aandachtspunt 5:

Relevante gegevens worden aangetekend in een dossier betreffende de cliënt. Bij voorkeur is dit een

geïntegreerd dossier, dat door alle bij de samenwerking betrokken zorgverleners kan worden

geraadpleegd en aangevuld. Zo niet, dan worden afspraken gemaakt over de wijze waarop

samenwerkingpartners relevante informatie uit een dossier kunnen verkrijgen.

Aandachtspunt 6:

Zorgverleners die deelnemen aan een samenwerkingsverband maken duidelijke afspraken over de

verdeling van taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de zorgverlening aan de cliënt.

Aandachtspunt 7:

Zorgverleners die deelnemen aan een samenwerkingsverband zijn alert op de grenzen van de eigen

mogelijkheden en deskundigheid en verwijzen zo nodig tijdig door naar een andere zorgverlener. Zij zijn

op de hoogte van de kerncompetenties van de andere betrokken zorgverleners.

Aandachtspunt 8:

In gevallen waarin tussen zorgverleners een opdrachtrelatie bestaat, geeft de opdrachtgevende

zorgverlener voldoende instructies met betrekking tot de zorgverlening aan de cliënt.