46
verwezen. Dit betreft meestal een onderwijsinstelling voor doofblinde
2
kinderen
( www.kentalis.nl), waar alle expertise aanwezig is om het kind
optimaal te kunnen begeleiden. Leerkrachten op reguliere scholen dienen
alert te zijn op eventuele leerachterstanden en die tijdig te bespreken met
de ouders.
Speciale scholen voormensenmet
beperkingen inhorenof communiceren
bestaan in alle regio’s van het land (zie hoofdstuk
’Praktische Informatie’ ).
Revalidatie
Bij kinderen is het belangrijk om het revalideren onderdeel uit te laten
maken van (speciaal) onderwijs door voor elk kind een gezamenlijk plan
te maken waarin leerdoelen en revalidatiedoelen op elkaar afgestemd
zijn. Een gezamenlijk plan helpt om het gestelde doel te bereiken. De
hoofdbehandelaar in het revalidatiecentrum en de interne begeleider
van de school helpen om dit goed te regelen. De hoofdbehandelaar in het
ziekenhuis zal contact hebben met de revalidatiearts en die adviseren als
het nodig is.
JONGVOLWASSENEN EN VOLWASSENEN MET NF2
De meeste mensen met NF2 ontwikkelen de eerste klachten op jongvolwassen
leeftijd. Meestal doen de mensen dan een opleiding of zijn ze net aan het werk
gegaan. De impact van NF2 op het leven is heel groot. De onvoorspelbaarheid van
de ziekte of het vooruitzicht dat het gehoor op een gegeven moment achteruit
zal gaan zorgen voor stress en gevoelens van onzekerheid. Als de klachten
zich eenmaal presenteren, dan moet men zich aanpassen aan een leven met
verschillende handicaps.
2
Doofblind is een combinatie van niet (goed) kunnen horen en niet (goed) kunnen
zien. Doofblind is niet alleen doof en blind, maar ook blind en slechthorend, of doof
en slechtziend, of slechthorend en slechtziend (bron:
visio.org)