Previous Page  48 / 91 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 91 Next Page
Page Background

46

verwezen. Dit betreft meestal een onderwijsinstelling voor doofblinde

2

kinderen

( www.kentalis.nl

), waar alle expertise aanwezig is om het kind

optimaal te kunnen begeleiden. Leerkrachten op reguliere scholen dienen

alert te zijn op eventuele leerachterstanden en die tijdig te bespreken met

de ouders.

Speciale scholen voormensenmet

beperkingen inhorenof communiceren

bestaan in alle regio’s van het land (zie hoofdstuk

’Praktische Informatie’ )

.

Revalidatie

Bij kinderen is het belangrijk om het revalideren onderdeel uit te laten

maken van (speciaal) onderwijs door voor elk kind een gezamenlijk plan

te maken waarin leerdoelen en revalidatiedoelen op elkaar afgestemd

zijn. Een gezamenlijk plan helpt om het gestelde doel te bereiken. De

hoofdbehandelaar in het revalidatiecentrum en de interne begeleider

van de school helpen om dit goed te regelen. De hoofdbehandelaar in het

ziekenhuis zal contact hebben met de revalidatiearts en die adviseren als

het nodig is.

JONGVOLWASSENEN EN VOLWASSENEN MET NF2

De meeste mensen met NF2 ontwikkelen de eerste klachten op jongvolwassen

leeftijd. Meestal doen de mensen dan een opleiding of zijn ze net aan het werk

gegaan. De impact van NF2 op het leven is heel groot. De onvoorspelbaarheid van

de ziekte of het vooruitzicht dat het gehoor op een gegeven moment achteruit

zal gaan zorgen voor stress en gevoelens van onzekerheid. Als de klachten

zich eenmaal presenteren, dan moet men zich aanpassen aan een leven met

verschillende handicaps.

2

Doofblind is een combinatie van niet (goed) kunnen horen en niet (goed) kunnen

zien. Doofblind is niet alleen doof en blind, maar ook blind en slechthorend, of doof

en slechtziend, of slechthorend en slechtziend (bron:

visio.org

)