Previous Page  14 / 21 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 21 Next Page
Page Background

Anoftalmie/Microftalmie

kinderen en jongeren. Visio en Bartiméus hebben op dit

terrein veel kennis en expertise opgebouwd. Zij hebben

ruim dertig jaar ervaring met:

-- onderwijs aan leerlingen met een visuele beperking;

-- ambulante onderwijskundige begeleiding van

slechtziende en blinde kinderen en jongeren.

Visio

en

Bartiméus

hebben hun krachten gebundeld in

VIVIS Onderwijs en werken intensief samen om Passend

Onderwijs aan leerlingen met een visuele beperking

gestalte te geven. Zij spannen zich ervoor in dat elke

slechtziende of blinde leerling optimaal onderwijs krijgt en

werken continu aan onderwijsinhoudelijke verbeteringen

voor deze doelgroep.

·

·

Adviezen ten aanzien van opleiding en beroepen

De

huisarts kan een adviserende rol hebben bij het bekijken

van mogelijkheden bij werk en opleiding. Er zijn beroepen

waarbij stereoscopisch zien vereist is, zoals piloot,

buschauffeur en oogarts. Deze beroepen kan iemand met

één oog niet goed uitvoeren.

·

·

Adviezen ten aanzien van lifestyle

De huisarts kan een

adviserende rol hebben bij sport en vrijetijdsbesteding.

Het kind/de volwassene moet voorzichtiger zijn met

het kijkende oog. Raad sporten als squashen, boksen en

waterpolo af. Raad bij contactsporten en hobby’s een

veiligheidsbril aan. Stel ouders gerust dat in principe ook

heel veel wel mag. Een kind mag best in de zandbak spelen.

Het traanvocht spoelt de eventuele viezigheid gewoon

weg.

·

·

Motorische ontwikkeling/onhandigheid

Als de

motorische ontwikkeling trager of anders gaat, is goed

onderzoek naar de ontwikkeling nodig. Neem niet zonder

meer aan dat motorische onhandigheid komt door

monoculair zien. Het kan een teken zijn dat er met het

kind meer aan de hand is. Verwijs bij tragere motorische

ontwikkeling/onhandigheid die wel komt door de

verminderde visus, naar een (kinder)fysiotherapeut of

naar oriëntatie- en mobiliteitstraining (zie

Consultatie en verwijzing )

.

·

·

Cosmetisch aspect

Geef ondersteuning bij onzekerheid

over het cosmetisch aspect en geef aan dat bij juiste

behandeling in de eerste levensmaanden het meeste effect

te verwachten is, maar dat de uitkomst afhankelijk is van

de startsituatie.

·

·

Problemen op latere leeftijd

Hier is nog niet veel

over bekend. De meeste kinderen zijn heel blij met hun

kunstoog. Kinderen en ouders krijgen van de ocularist

begeleiding in het zelf plaatsen en verwijderen van het

kunstoog.

·

·

Onzekerheid over het uiterlijk

Als het kind ouder wordt,

kan het te maken krijgen met onzekerheid over het

uiterlijk of pestgedrag van anderen. Verwijs zo nodig naar

psychosociale hulpverlening. Ook ocularisten kunnen

ondersteuning bieden.

·

·

Patiëntenvereniging

Verwijs naar de

Vereniging OOG in OOG

voor lotgenotencontact en informatie (zie

Consultatie en verwijzing )

.

·

·

Acceptatieproblemen van ouder

s Ondersteun ouders

bij de acceptatie en verwijs zo nodig naar psychosociale

hulpverlening. Verwijs bij voorkeur naar iemand die

ervaring heeft met begeleiden van ouders van kinderen

met een zichtbare afwijking. Vooral allochtone ouders

hebben vaak moeite met het accepteren van de afwijking.

·

·

Slaapstoornissen

Kijk samen met ouders en patiënt waar

de oorzaak kan liggen en geef adviezen. Zie ook de

NHG- Standaard Slaapproblemen en slaapmiddelen .

·

·

Vermoeidheid

Vermoeidheid kan ontstaan door het steeds

moeten kijken met één oog. Vooral lezen en focussen zijn

vermoeiend. Denk hier bij vermoeidheidsklachten aan.

·

·

Hoofdpijnklachten

Kinderen kunnen hoofdpijn hebben

omdat het vermoeiend is omminder goed of helemaal

niet te zien. Geef het advies om bij activiteiten die veel

inspanning van de ogen vragen om rustperiodes in te

lassen. Adviseer zo nodig pijnstilling volgens de

NHG- Standaard Pijn .

·

·

Geneesmiddelen

Er zijn geen contra-indicaties voor

geneesmiddelen bij A/M zonder andere systemische

aandoeningen.

·

·

Andere systemische aandoeningen

Wees alert op

problemen die voorkomen bij A/Mmet andere systemische

aandoeningen. Bij syndromen zijn er soms bijvoorbeeld

voedingsproblemen of neurologische symptomen. Ook kan

er een verstandelijke handicap aanwezig zijn of epilepsie.

De behandeling/begeleiding zal door de kinderarts of een

andere specialist plaatsvinden.

·

·

Onvoldoende verklaarde klachten

Verwijs een kind met

A/M dat klachten heeft die onvoldoende te verklaren zijn

en die mogelijk passen bij een syndroom op korte termijn

naar de kinderarts.

·

·

Alert zijn op psychosociale problematiek

Heb tijdens een

consult aandacht voor hoe het op school gaat. Vraag na of

het kind met A/M aansluiting vindt bij andere kinderen en

of er geen sprake is van pestgedrag. Verwijs zo nodig naar

psychosociale hulpverleners.

·

·

Mantelzorgondersteuning

Vaak zijn mantelzorgers

(ouders of andere naasten) belast met veel extra taken,

waaronder ook ziekenhuisbezoeken. Als een kind naar

een speciale school voor slechtzienden gaat, is een ouder

vaak veel aan het rijden, omdat de school in de meeste

gevallen niet dicht bij huis ligt. Ga na wat de draagkracht

is van de direct betrokkenen. Verwijs zo nodig door voor

gespecialiseerde ondersteuning.

·

·

Begeleiden/aandacht voor gezin

Ook voor broers

en zussen kan het hebben van een broer/zus met een

aandoening ingrijpend zijn. Besteed ook aandacht aan de

andere kinderen in het gezin en aan de relatie tussen beide

ouders. Kinderen weten vaak meer dan hun ouders zich

12