Previous Page  37 / 99 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 99 Next Page
Page Background

35

School

Kinderen en tieners met NF1 kunnen gewoon naar een reguliere

basisschool of middelbare school gaan. Als er leer- of gedragsproblemen

optreden is het mogelijk om op school extra ondersteuning te regelen of

over te stappen naar het speciaal onderwijs. Sinds de nieuwe wet over

passend onderwijs, gebeurt dit als volgt: via de interne begeleider van de

school wordt een onderzoek opgestart. Dit onderzoek wordt door de school

bij het samenwerkingsverband van scholen aangevraagd en vergoed. Het

is per regio afhankelijk welke vormen van onderwijs er mogelijk zijn. Vaak

kan de school aanvullende middelen krijgen om je extra te helpen. Dit heet

een onderwijs- of ondersteuningsarrangement. De interne begeleider van

de school kan hier meer over vertellen.

Soms vindt de interne begeleider het lastig om te adviseren omdat hij of

zij niet genoeg weet over NF1. Je kunt hem of haar hierbij helpen door

deze patiënteninformatie en de brochure ‘Spotlicht op jongeren met NF1’

(digitaal) te laten lezen. Ook kan de interne begeleider voor advies contact

opnemen met de regievoerend arts van het kind of de tiener.

Cognitie en emotie

Somberheid, schaamte,

onzekerheid, laag

zelfbeeld, angst (voor

mensen), woede,

frustratie, teleurstelling,

te veel aandacht op

pijn of beoordeling door

leeftijdsgenoten,

depressie.

Gedrag

Vermijding leeftijds-

genoten, minder buiten

spelen, schoolreizen

mijden, klacht niet

serieus nemen, te veel

op de klacht letten,

minder uitgaan

(adolescenten).

Sociaal

Weinig vrienden

kunnen maken, niet

deel kunnen nemen

aan sociale activiteiten

(familie, school),

ziekteverzuim in

onderwijs, sociaal

isolement

(adolescenten).

Tabel 2. Overzicht van de verschillende problemen, die bij een kind

of tiener met NF1 kunnen optreden als gevolg van pijn,

stress en een afwijkend uiterlijk.