Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 113 Next Page
Page Background

15

van het MAR, diverse specialisten en behandelaren van mensen met NF1 en de afgevaardigden van de

uitgenodigde wetenschappelijke verenigingen. De taken en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen en

werkgroep leden waren duidelijk omschreven. Voor namen van leden van de diverse werkgroepen wordt

verwezen naa

r Bijlage 1 Projectorganisatie .

Voor de ontwikkeling van deze zorgstandaard heeft een inventarisatie van literatuur, kwaliteitsstandaarden

en een achterbanraadpleging plaatsgevonden. De achterbanraadpleging bestond uit diepte-interviews met

volwassenen met NF1 en ouders van kinderen met NF1 en een online enquête. Resultaten uit de

achterbanraadpleging zijn systematisch geordend, geanalyseerd en verwerkt in de zorgstandaard. Voor

beknopte beschrijving van de achterbanraadpleging en zijn resultaten wordt verwezen naa

r Bijlage 2 Achterbanraadpleging .

1.3 Juridisch kader

Deze sectie is tot stand gekomen op grond van het adviesrapport ‘De gevolgen van het opnemen van

professionele standaarden in een wettelijk register voor de juridische betekenis van deze standaarden en

voor de juridische positie van zorgaanbieders.’[8].

Zorgstandaarden vallen onder de definitie van kwaliteitsstandaarden, zoals omschreven in de gewijzigde

Wet cliëntenrechten zorg en andere wetten in verband met de taken en bevoegdheden op het gebied van de

kwaliteit van de zorg (Stb. 2013, 578). De gewijzigde Wet cliëntenrechten zorg is in werking getreden met

ingang van 1 april 2014.

De gewijzigde Wet cliëntenrechten zorg:

brengt

geen

verandering in de bestaande juridische status van een standaard. Die status is dat van

een beroepsbeoefenaar mag worden verwacht dat hij een toepasselijke standaard volgt, tenzij de

omstandigheden van het geval een afwijking nodig maken (‘comply or explain’);

heeft

geen

gevolgen voor de betekenis van standaarden in de context van de Inspectie voor de

Gezondheidszorg of de zorgverzekeraars.

De gewijzigde Wet cliëntenrechten zorg:

is

primair gericht

op het doen opnemen van wettelijke bepalingen met betrekking tot het

Zorginstituut Nederland (ZiN).

stelt centraal

dat het KI (onderdeel van het ZiN) een openbaar register bijhoudt.

Kwaliteitstandaarden die voldoen aan het door het KI ontwikkelde Toetsingskader [9], worden in het register

opgenomen. De opname van een zorgstandaard in het openbare register van het ZiN heeft geen gevolgen

voor de rechtskracht en de juridische positie van deze standaard. Indien een zorgstandaard (nog) niet

opgenomen is in het register, mag van beroepsbeoefenaren toch worden verwacht dat zij (ook) deze

standaarden volgen. Dit impliceert wel dat m.b.t. zorgstandaarden gewerkt is conform “Zorgstandaarden in

model” [10].