Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  83 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 83 / 113 Next Page
Page Background

83

Individueel zorgplan en zelfmanagement

Het IzP wordt uitgebreid met het behandelplan, gericht op het revalidatietraject.

Voorlichting en communicatie

Het doel en werkwijze tijdens de revalidatie wordt in begrijpelijke taal uitgelegd. Indien nodig wordt de

casemanager betrokken uit het EC/BC voor afstemming en extra steun aan de persoon met NF1.

Reïntegratie en loopbaanbegeleiding

Al tijdens de revalidatiefase wordt door het revalidatieteam vaak overlegd met of informatie gegeven (na

toestemming van de betreffende persoon) aan de bedrijfsarts/werkgever over het reïntegratietraject. In een

vroege fase worden al de mogelijkheden tot terugkeer naar het oude werk bekeken (zi

e 3.6 Sociaal- maatschappelijke participatie en relapspreventie )

.

Daarbij is van belang dat naar alle mogelijke beperkingen en

de mogelijkheden van de persoon met NF1 gekeken wordt. Hierbij worden eerst de bestaande combinaties

van beperkingen geïnventariseerd. Daarna wordt in overleg met de werkgever (indien van toepassing)

gekeken welke aanpassingen in werkomstandigheden en/of functie gedaan moeten worden, zodat de

persoon met NF1 optimaal kan functioneren. Arbeidsconsulenten van de diverse kennis-, expertisecentra en

organisaties helpen het individu (en werkgever) hierbij. Belangrijk is dat met één reïntegratieplan gewerkt

wordt. Wanneer meerdere arbeidsconsulenten en adviseurs van diverse organisaties betrokken zijn in het

traject, dienen zij afspraken te maken voor gezamenlijk overleg met de persoon met NF1.

Bovenstaande geïntegreerde aanpak geldt ook voor loopbaanbegeleiding, waarbij eveneens geldt, dat

loopbaanadviseurs/loopbaanbegeleiders van de diverse kennisinstellingen samen dienen te werken. Overleg

tussen de adviseurs en persoon met NF1 wordt periodiek gehouden en geëvalueerd.

Taken en verantwoordelijkheden van de arbeidsconsulenten en loopbaanbegeleiders/loopbaanadviseurs

passen in het functie-/takenpakket en de hiermee samenhangende verantwoordelijkheden zoals bepaald en

schriftelijk vastgesteld door de instellingen waarbinnen zij werkzaam zijn of waarmee zij functioneel

verbonden zijn. Het individu met NF1 heeft recht op inzage in dit document.

Onderwijs

Kinderen met NF1 hebben na een intensieve behandeling, baat bij goed op elkaar afgestemde zorg en

onderwijs, die één geheel vormen. Het maken van een gezamenlijk plan waarin leerdoelen en

revalidatiedoelen op elkaar afgestemd zijn helpt om dit doel/evenwicht te bereiken.

Bij ambulante onderwijskundige begeleiding maken de (speciale) school, de ambulant onderwijskundig

begeleider (aob'er) en de ouders afspraken, die worden vastgelegd in het begeleidingsplan. De

onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leraar zijn richtinggevend voor

de ondersteuning die de aob'er biedt.

Taken en verantwoordelijkheden van de zorgverleners en onderwijskundig personeel passen in het functie-

/takenpakket en de hiermee samenhangende verantwoordelijkheden zoals bepaald en schriftelijk