83
Individueel zorgplan en zelfmanagement
Het IzP wordt uitgebreid met het behandelplan, gericht op het revalidatietraject.
Voorlichting en communicatie
Het doel en werkwijze tijdens de revalidatie wordt in begrijpelijke taal uitgelegd. Indien nodig wordt de
casemanager betrokken uit het EC/BC voor afstemming en extra steun aan de persoon met NF1.
Reïntegratie en loopbaanbegeleiding
Al tijdens de revalidatiefase wordt door het revalidatieteam vaak overlegd met of informatie gegeven (na
toestemming van de betreffende persoon) aan de bedrijfsarts/werkgever over het reïntegratietraject. In een
vroege fase worden al de mogelijkheden tot terugkeer naar het oude werk bekeken (zi
e 3.6 Sociaal- maatschappelijke participatie en relapspreventie ).
Daarbij is van belang dat naar alle mogelijke beperkingen en
de mogelijkheden van de persoon met NF1 gekeken wordt. Hierbij worden eerst de bestaande combinaties
van beperkingen geïnventariseerd. Daarna wordt in overleg met de werkgever (indien van toepassing)
gekeken welke aanpassingen in werkomstandigheden en/of functie gedaan moeten worden, zodat de
persoon met NF1 optimaal kan functioneren. Arbeidsconsulenten van de diverse kennis-, expertisecentra en
organisaties helpen het individu (en werkgever) hierbij. Belangrijk is dat met één reïntegratieplan gewerkt
wordt. Wanneer meerdere arbeidsconsulenten en adviseurs van diverse organisaties betrokken zijn in het
traject, dienen zij afspraken te maken voor gezamenlijk overleg met de persoon met NF1.
Bovenstaande geïntegreerde aanpak geldt ook voor loopbaanbegeleiding, waarbij eveneens geldt, dat
loopbaanadviseurs/loopbaanbegeleiders van de diverse kennisinstellingen samen dienen te werken. Overleg
tussen de adviseurs en persoon met NF1 wordt periodiek gehouden en geëvalueerd.
Taken en verantwoordelijkheden van de arbeidsconsulenten en loopbaanbegeleiders/loopbaanadviseurs
passen in het functie-/takenpakket en de hiermee samenhangende verantwoordelijkheden zoals bepaald en
schriftelijk vastgesteld door de instellingen waarbinnen zij werkzaam zijn of waarmee zij functioneel
verbonden zijn. Het individu met NF1 heeft recht op inzage in dit document.
Onderwijs
Kinderen met NF1 hebben na een intensieve behandeling, baat bij goed op elkaar afgestemde zorg en
onderwijs, die één geheel vormen. Het maken van een gezamenlijk plan waarin leerdoelen en
revalidatiedoelen op elkaar afgestemd zijn helpt om dit doel/evenwicht te bereiken.
Bij ambulante onderwijskundige begeleiding maken de (speciale) school, de ambulant onderwijskundig
begeleider (aob'er) en de ouders afspraken, die worden vastgelegd in het begeleidingsplan. De
onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leraar zijn richtinggevend voor
de ondersteuning die de aob'er biedt.
Taken en verantwoordelijkheden van de zorgverleners en onderwijskundig personeel passen in het functie-
/takenpakket en de hiermee samenhangende verantwoordelijkheden zoals bepaald en schriftelijk