Background Image
Previous Page  81 / 106 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 / 106 Next Page
Page Background

81

psychosociale steun;

scholing en beroep;

gezondheid en leefstijl.

De richtlijn ‘’Transitie voor adolescenten’’ bevat checklists voor de zorgverlener waarin al deze domeinen in

elk van de drie leeftijdscategorieën (de vroege, midden- en late adolescentie) aan de orde komen [77]. Bij

voorkeur wordt volgens deze checklist gewerkt, maar in ieder geval tijdens late adolescentie zal de jongere

met NF2 samen met de RA (kinderarts/kinderneurochirurg/kinderneuroloog) voorbereidingen treffen voor

de overstap naar het gespecialiseerde (schedelbasis-pathologie) team door:

kennis maken met de nieuwe RA (bij voorkeur neuroloog) en enkele oriënterende gesprekken mee

voeren vóór de overdracht van de rol van RA (zi

e 3.2.5 Transitiezorg)

.

voorlichting krijgen over de werkwijze van het team, de disciplines binnen het team met nadruk op

het belang van multidisciplinaire samenwerken.

Interne Tumorlast

Een

Whole Body MRI

(WBMRI) is niet geïndiceerd bij NF2-patiënten om de totale interne tumorlast te

bepalen [134]. Indien de patiënt en de verzorgers van de patiënt er expliciet om vragen, dient de

zorgverlener zorgvuldige uitleg te geven over wat een WBMRI inhoudt en wat de voor- en nadelen zijn

van een dergelijk onderzoek. Indien de patiënt een WBMRI wenst, dient het ethisch-juridisch kader van

de Gezondheidsraad gevolgd worden, die beschreven staat in het document ‘’ Nevenbevindingen bij

diagnostiek in de patiëntenzorg’’ [135].

4.6 Sociaal-maatschappelijke participatie (revalidatie, arbeid, onderwijs)

4.6.1 Indicatie (in- en exclusiecriteria)

Dit subhoofdstuk is van toepassing op:

volwassenen en kinderen met NF2 met indicatie voor revalidatie

volwassen NF2-patiënten met gehoorverlies en/of zichtproblemen en/of rolstoelgebruik, die deel

willen nemen aan het arbeidsproces

kinderen en adolescenten met NF2 met onderwijsplicht

jongvolwassenen met NF2 die vervolgonderwijs willen volgen