Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  47 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 113 Next Page
Page Background

47

Motorische problemen

Zowel een houterige en onhandige grove motoriek, als een beperkte fijne motoriek komen veel voor bij

kinderen met NF1 [82]. 40% van de kinderen met NF1 krijgt remediale hulp om hun motorische

vaardigheden op school te verbeteren [129]. Meer dan de helft van de kinderen heeft schrijfproblemen

[130]. De presentatie past meestal binnen het spectrum van developmental coordination disorder

14

. Daarbij

is vaak hypermobiliteit, verminderde spierkracht en bot- en spieropbouw aanwezig, welke de problemen

kunnen versterken [131][132].

Klachten en behandeling

De combinatie van een slechte coördinatie en slappe spieren leidt vaak tot snel vallen, onhandig zijn,

maar ook tot schrijfproblemen. Behandelingen worden in de vorm van fysiotherapie, oefentherapie

(Cesar) of ergotherapie gegeven, waarbij het verstandig is om duidelijk haalbare doelen te

formuleren. Cluster 3 onderwijs en/of mytylonderwijs kan geïndiceerd zijn bij achterstand in

motorische vaardigheden.

Slaapproblemen

Kinderen en volwassenen met NF1 rapporteren frequent slaapproblemen (bron: Achterbanraadpleging). Bij

kinderen wordt een prevalentie van 13-86% gerapporteerd in vergelijking met 11-37% in de gewone

bevolking [133]. Volwassenen studies rapporteren slaapproblemen tot 69% en 21% overmatige slaperigheid

overdag [134]. Het betreft vaak moeite met inslapen en doorslapen; waarschijnlijk berust dit op een

verminderde melatonine excretie. De slaapstoornissen beïnvloeden school- en/of werkprestaties, geheugen

en cognitie.

Klachten en behandeling

Moeite met inslapen en doorslapen, concentratieproblemen, vermoeidheid. Naast maatregelen met

betrekking tot een betere slaaphygiëne kan behandeling met melatonine een goed effect hebben

[11].

Cognitieve- en gedragsproblemen

Onder dit neurologische domein vallen IQ, spraak-en taalproblemen, diverse niet specifieke en specifieke

leer- en geheugenproblemen, executieve functiestoornissen, aandachts- en gedragsproblemen [82].

Diagnostiek en ondersteuning bij cognitieve en gedragsproblemen komen na de opsomming van de diverse

kenmerken aan bod.

14

Gebaseerd op bevindingen van dr. A. Rietman (artikel in voorbereiding)