Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  50 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 113 Next Page
Page Background

50

Diagnostiek en ondersteuning bij cognitieve en gedragsproblemen

In de brochure over sociaal-emotionele en leerproblemen bij kinderen en jongeren [138] wordt gedetailleerd

ingegaan op de aanpak van cognitieve en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren met NF1. Met

betrekking tot de aanpak van de problemen zijn de volgende adviezen van belang:

Goede ondersteuning en begeleiding zijn pas mogelijk nadat de problemen gedetailleerd in kaart zijn

gebracht door experts (neuropsycholoog, orthopedagoog, kinderfysiotherapeut, logopedist en eventueel

een psychiater) die kennis en ervaring hebben met NF1 gerelateerde problematiek.

Tijdens de diverse behandelingstrajecten is belangrijk om het effect van begeleiding of therapie te

blijven vervolgen.

Ouders spelen een belangrijke rol in het stimuleren van hun kind met NF1 op diverse vlakken, zoals bij de

ontwikkeling van visueel-ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, sociale vaardigheden en executive functies.

Begeleiding en ondersteuning in het onderwijs, bij het vinden en houden van betaald werk en andere

vormen van sociaal-maatschappelijke participatie komen i

n 3.6 Sociaal-maatschappelijke participatie en relapspreventie

aan bod.

Oogheelkundige kenmerken

Overige oogheelkundige afwijkingen bij NF1 (voor diagnostische afwijkingen zi

e 3.5.2.1 Diagnostische kenmerken )

kunnen zijn:

Cornea afwijkingen

Zeer zelden kunnen neurofibromen ook in de cornea ontstaan bij mensen met NF1 [146].

Klachten en behandeling