Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  49 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 49 / 113 Next Page
Page Background

49

Aandacht- en gedragsproblemen

Ongeveer 60% van de kinderen met NF1 heeft concentratieproblemen, waarvan ongeveer 38% ook druk

gedrag of impulsiviteit vertoont en voldoet aan de criteria van ADHD [130]. Symptomen van ADHD kunnen

blijven bestaan op volwassen leeftijd en uiten zich op vergelijkbare manier als bij volwassenen met ADHD

zonder NF1 [140]. Ook kunnen deze problemen vóórkomen in het kader van een autisme spectrum stoornis.

Behandeling

De behandeling van de specifieke gedragsproblemen bij NF1 is niet anders dan bij mensen zonder

NF1 en gebeurt bij kinderen en jeugdigen volgens de multidisciplinaire richtlijn ADHD [141]. Bij

kinderen met gedragsproblemen kan gedragstherapie of een andere vorm van pedagogische of

psychologische ondersteuning ook hulp bieden. Omdat bij gedragsproblemen het gehele gezin

betrokken is, kan ouderbegeleiding of gezinsondersteuning nodig zijn [138]. Belangrijk is om

rekening te houden met het risico van psychofarmaca bij bestaand glaucoom.

Ongeveer 45% van de kinderen met NF1 laat kenmerken van autisme spectrum stoornissen (ASS) zien,

waarvan ongeveer 25% voldoet aan de diagnostische criteria van ASS [142]. Behandeling gebeurt volgens de

multidisciplinaire richtlijn diagnostiek en behandeling autismespectrumstoornissen bij kinderen en jeugdigen

[143] en bij volwassenen volgens de multidisciplinaire richtlijn behandeling autismespectrumstoornissen bij

volwassenen [144]

Schools leren

NF1 heeft duidelijk effect op schoolprestaties [129]. Schattingen van de frequentie van leerproblemen lopen

uiteen van 30-65% van de kinderen met NF1 [137]. De helft ervan heeft zogenaamde specifieke

leerproblemen, d.w.z. dat een kind specifiek op één (of een paar) vlakken veel lager presteert dan verwacht

op grond van zijn/haar intelligentie, bijvoorbeeld alleen bij spelling of bij rekenen. Bijvoorbeeld dyslexie

komt vaker voor bij kinderen met NF1 [145].

Een aantal factoren kunnen de leerprestaties negatief beïnvloeden:

Lager IQ dan gemiddeld.

Concentratieproblemen en beweeglijkheid, al dan niet in de vorm van ADHD, hebben een negatieve

invloed op de leerprestaties.

Dyslexie veroorzaakt lees- en spellingsproblemen, ook andere leerproblemen kunnen een nadelige

rol hebben bij het leren (problemen met rekenen).

Een zwak werkgeheugen kan ervoor zorgen dat kinderen onder andere moeite hebben met

begrijpend lezen.

Een gebrekkig visueel-ruimtelijk inzicht kan rekenproblemen veroorzaken (geometrie, visuele

voorstelling van getallen en informatie halen uit plaatjessommen is moeilijk).

Verminderde controlefuncties kunnen tot problemen leiden in de klas: het gebrek aan cognitieve

flexibiliteit, een rigide leerstijl kunnen ervoor zorgen dat kinderen met NF1 veranderingen moeilijk

kunnen accepteren en zich daar moeilijk aan aanpassen. Afwijken van de routine door de leerkracht

kan ook angstklachten veroorzaken. Daarnaast kan het moeilijk zijn voor kinderen met verminderde

controlefuncties om te beginnen en eindigen met een opdracht, en de tijd in de gaten te houden

[137].