Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  48 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 113 Next Page
Page Background

48

IQ

De IQ-scores zijn gemiddeld circa 10 punten lager bij kinderen met NF1 vergeleken met niet aangedane

familieleden. Ongeveer 4-8 % van de personen met NF1is verstandelijk beperkt (IQ<70) [130]. Veel IQ testen

maken onderscheid tussen het

performaal IQ

(nodig voor ruimtelijke vaardigheden als puzzelen, lego

bouwen en natekenen) en het

verbaal IQ

(nodig voor talige vaardigheden als lezen, woorden onthouden,

maar ook rekenen en het onthouden van cijfers). Bij een ontwikkelingsleeftijd ouder dan zes en een half jaar

kan zowel de performale als verbale intelligentie bepaald worden. Het

performaal

IQ van kinderen met NF1

is vaak lager dan het

verbaal

IQ, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn; het omgekeerde wordt ook wel gezien in

de praktijk.

Spraak- en taalproblemen

Bij 30-40% van de kinderen met NF1 komt een spraakstoornis en vaak ook een taalstoornis voor.

Karakteristiek zijn de enigszins nasale, wat langzame spraak, afwijkende intonatie, monotonie, tremor en

niet variërend volume. Veel mensen met NF1 hebben een verminderd taalbegrip, moeite met het vinden van

de juiste woorden en het structureren van een verhaal. Tevens hebben ze moeite met het interpreteren van

non-verbale communicatie [82][135]. Volwassenen met NF1 kunnen ook problemen hebben met horen en

stotteren [136].

Het is belangrijk dat jonge kinderen met NF1 met ontwikkelingsproblemen op het gebied van spraak en taal

alléén en zonder bijkomende problemen, doorverwezen worden naar een (pre)logopedist. Kinderen bij wie

spraak- en taalproblemen gepaard gaan met andere zogenoemde ”diffuse” en/of sensomotorische

ontwikkelingsproblematiek worden meestal doorverwezen naar de kinderafdeling van een

revalidatiecentrum. Mochten er duidelijke spraak-/taalproblemen zijn die nader onderzocht moeten

worden, wordt het kind doorverwezen naar een audiologisch centrum (indien gecombineerd met

gehoorproblematiek) of een afdeling voor diagnostiek en behandeling van ontwikkelingsproblematiek of

kinderpsychiatrische aandoeningen (bij autisme).

Visueel ruimtelijk inzicht

Visueel-ruimtelijk inzicht bij kinderen met NF1 is vaak verstoord. Hierdoor kunnen ze afstanden en

verhoudingen slecht schatten en de verbanden in visuele informatie moeilijk zien [137]. In het dagelijkse

leven hebben kinderen hierdoor moeite met puzzelen, kaart lezen, tekenen, wiskunde, vangen van een bal

en schatten van afstanden in het verkeer [138].

Geheugen

Geheugen voor visueel-ruimtelijke informatie is vaak aangetast, net als het werkgeheugen, dat zich al op een

leeftijd van 5 jaar kan uiten [139].

Executieve functies (controlefuncties)

Executive functies zijn vaardigheden op het gebied van regulatie en controle van emoties en handelingen.

Voorbeelden zijn probleemoplossend vermogen, aandacht kunnen volhouden en verdelen, eigen gedrag

kunnen aanpassen, plannen van gedrag bij onverwachte situaties, maar ook responsremming [137]. Een hele

reeks van problemen met controlefuncties zijn gerapporteerd in de literatuur (voor overzicht zie [137]).