Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  67 / 113 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 67 / 113 Next Page
Page Background

67

Het individu met NF1 wordt door de RA doorverwezen voor een revalidatiebehandeling naar een

revalidatiearts in een revalidatiecentrum of op de revalidatieafdeling van het ziekenhuis.

Bij kinderen is het belangrijk om het revalideren onderdeel uit te laten maken van (speciaal) onderwijs door

voor elk kind een gezamenlijk plan te maken waarin leerdoelen en revalidatiedoelen op elkaar afgestemd

zijn (zie Onderwijs).

Bij volwassenen is het belangrijk om aan het begin van de revalidatiefase de eerste oriëntatie op

toekomstige arbeidsparticipatie te maken. In dit verband dienen ook de mogelijkheden voor bij- of

omscholing geïnventariseerd te worden (zie Arbeidsparticipatie, reïntegratie en loopbaanbegeleiding).

Arbeidsparticipatie, reïntegratie en loopbaanbegeleiding

Bij NF1 kunnen klachten en complicaties afzonderlijk bestaan, maar kunnen ook samen optreden, waarbij

het individu tegelijk met meerdere beperkingen te maken krijgt. Het is essentieel om bij het bestaan van

meerdere beperkingen, altijd naar geïntegreerde oplossingen te zoeken, waarbij de mogelijkheden van het

individu centraal staan en niet de afzonderlijke regelingen en trajecten.

Als de functionele beperkingen zodanig ernstig zijn dat de persoon met NF1 zijn/haar oude werk/functie niet

meer kan uitoefenen, dan wordt de persoon door loopbaanbegeleiders uit de diverse kennis-,

expertisecentra en organisaties begeleid met het doel om:

een goed beeld van de eigen (fysieke, psychische en cognitieve) capaciteiten, talenten en drijfveren

te krijgen;

vaardigheden te trainen om de eigen loopbaan actief te beïnvloeden;

begeleiden bij het zoeken naar passend bijscholing of nieuwe opleiding;

ondersteuning te bieden bij het zoeken naar nieuw werk/functie.

Mocht het individu met NF1 geen betaald werk meer kunnen verrichten, dan dient deskundig naar de

problematiek gekeken te worden in overleg met de RA volgens de richtlijn “Bepaling van functieverlies en

beperkingen bij neurologische aandoeningen” [228].

Het op tijd signaleren en aangeven van klachten en beperkingen in verband met werk is belangrijk. Een

arbeidsdeskundig onderzoek kan tevens worden ingezet. Is het werken in de oude functie niet meer

mogelijk, dan wordt begeleid bij het vinden van passend ander werk.

Onderwijs

Kinderen met NF1 kunnen vaak naar een reguliere basisschool gaan. Belangrijk is daarbij dat de school

rekening houdt met de eventuele beperkingen die het kind ofwel chronisch heeft ofwel ontwikkelt na een

periode na een medische behandeling of in de loop van de ontwikkeling. In het laatste geval is het belangrijk

dat het revalideren onderdeel uitmaakt van het onderwijs, zodat het kind de juiste en werkbare combinatie

van medische hulp en onderwijs krijgt. Het maken van een gezamenlijk plan waarin leerdoelen en

revalidatiedoelen op elkaar afgestemd zijn helpt om dit doel/evenwicht te bereiken.