68
Net als bij volwassenen met NF1, kunnen klachten en complicaties afzonderlijk, maar ook samen aanwezig
zijn, waardoor het kind één enkele ofwel meerdere beperkingen heeft. Het is essentieel dat bij het bestaan
van meerdere beperkingen, het kind naar de juiste speciale school wordt verwezen.
20
Verstandelijke beperking = > speciale basisschool bij milde verstandelijke problemen of cluster 3
voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZMLK).
Ernstige visueel-ruimtelijke problemen = > cluster 3 (afhankelijk van het IQ en leerachterstand)
Invaliderende vermoeidheid of andere beperkende lichamelijke klachten => cluster 3
Ernstige motorische problemen = > cluster 3
Ernstige taal-en spraakproblemen = > cluster 2
Ernstige concentratieproblemen, gedragsproblemen en autisme = > cluster 4 (bij gemiddelde IQ)
Binnen het regulier onderwijs is het mogelijk om ambulante begeleiding te krijgen m.b.t. diverse
probleemterreinen, waarvoor tot nu toe de kinderen naar speciale scholen zijn verwezen. Daarnaast zijn veel
tips en aangepaste leermethoden beschreven die de leerkracht in het regulier onderwijs helpen bij de
diverse problemen van het kind met NF1 (zie deel II van brochure over sociaal-emotionele en leerproblemen
bij kinderen en jongeren [138]). Leerkrachten op reguliere scholen dienen alert te zijn op eventuele
leerachterstanden, overvraging, afname zelfvertrouwen of ontwikkeling angst en somberheid op basis van
faalervaringen en die tijdig te bespreken met de ouders.
De school kan de ouders helpen bij het in kaart brengen van de problemen en mogelijkheden en bij het
zoeken naar juiste hulp als problemen blijven bestaan.
20
In een aantal regio’s zal vanaf 2014 mogelijk zijn om ambulante begeleiding vanuit de diverse clusters in te schakelen waardoor
het kind op zijn/haar reguliere school kan blijven.