Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 79 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 79 Next Page
Page Background

20

Marshall-Smith Syndroom | 2 Het Marshall-Smith Syndroom

Print

vorige

Inhoud

volgende

kind niet als vanzelfsprekend in staat om steeds meer van de we-

reld om zich heen te verkennen (voor behandelopties zie

3.4.4

).

2.2.4 Sociaal-emotionele ontwikkeling, interactie en gedrag

Binnen de groep kinderen met het MSS zijn verschillen in sociaal

emotionele ontwikkeling waarneembaar, daarnaast zijn er diverse

gemeenschappelijke kenmerken in communicatie, sociale interac-

ties en gedrag. De kinderen uiten zich overwegend vriendelijk en

zijn vasthoudend, overwegend vrolijk en houden van contact. De

kinderen herkennen hun ouders en verzorgers, maken graag fy-

siek contact en zijn in staat genegenheid te tonen aan vertrouwde

personen en maken meestal ook graag contact met anderen dan

bekenden. De kinderen zijn in staat gedrag van anderen in zich op

te nemen en te kopiëren en houden erg van het ‘gewone’ dage-

lijkse leven, waarin een vast ritme aanwezig is (voor behandelop-

ties zie

3.4

).

Communicatie

Er is sprake van tekorten in de communicatie en de sociale com-

municatie over en weer. Dit uit zich bij veel kinderen met het MSS

in gebrek aan wederkerige sociale communicatieve vaardigheden,

een beperkt denkbeeldig spelen en het optreden van stereotie-

pe, repetitieve gedragingen

[20] .

De ernstige vertragingen in de

ontwikkeling van de spraak/taal, sociale vaardigheden en niveaus

van communicatieve en adaptieve functioneren kunnen in over-

eenstemming zijn met symptomen van autisme. Het sociaal func-

tioneren van kinderen met het MSS is echter een relatieve sterkte

ten opzichte van deze bevinding in het verrichte onderzoek naar

gedrag in MSS

[20]

(voor behandelopties zie

3.4.4

).

Gedrag

De kinderen zijn voornamelijk meegaand en kunnen onderdeel zijn

van gezin en een passende groep. Veel voorkomend gedrag bij het

MSS is inflexibiliteit met of zonder driftbuien, repetitieve en stereo-

tiepe spel en beperkt fantasierijk spel

[20]

. Problemen binnen één

van de ontwikkelingsgebieden heeft direct invloed op de andere

ontwikkelingsgebieden. Daarom is het belangrijk om problemen

binnen de (mentale) ontwikkeling vroegtijdig te signaleren en ge-

bruik te maken van passende diagnostische instrumenten

{1}

en

aansluitende behandelingen

(voor behandelopties zie

3.4

).

2.3 Oorzaak en erfelijkheid

Oorzaak

In een recente genetische studie is gerapporteerd over mogelij-

ke mutaties in transcriptiefactor nucleaire factor I/X (NFIX) bij het

MSS

[7] .

De specifieke functie van NFIX is nog onduidelijk, maar

het NFIX gen speelt in ieder geval een belangrijke rol in de men-

selijke ontwikkeling van de hersenen en bij de ontwikkeling van het

skelet; het proces van de vorming van het skelet in de embryonale

fase van de foetus. Bij negen kinderen, met het MSS, is de mutatie

in het NFIX gen in dezelfde studie ook daadwerkelijk gevonden. In

de studie werd aangetoond dat NFIX mutaties leiden tot verschil-

lende fenotypes, afhankelijk van de impact van de mutatie. In een

muismodel met afwijkingen op het NFIX gen blijkt dat deze muizen

geen gewichtstoename hebben, vervormingen van de wervelkolom

vertonen en er een verminderde botmineralisatie is.

H1 H2 H3 H4 H5 H6